الکتریکال

کابل ارت یا سیم ارت چیست؟

در برخی موارد در مدارهای الکتریکی ار زمین به عنوان مبدا استفاده می شود که در این اتصال از کابل ارت یا سیم ارت ( سیم اتصال به زمین ) برای بازگشت جریان به منبع همچنین جلوگیری از برق گرفتگی به کار برده می شود.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با کابل ارت یا سیم ارت ( سیم اتصال به زمین ) و کاربرد آن در شبکه های برق و الکتریکی در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

سیم یا کابل ارت چیست؟

ارت را می توان به دو شکل معنا کرد. در برخی مدارهای الکتریکی زمین نقش مبدا را ایفا می کند که در این صورت ارت به معنای زمین خواهد بود. زمین به عنوان مبدا وظیفه اندازه گیری ولتاژهای الکتریکی را بر عهده دارد همچنین از سیم یا کابل ارت برای مسیر برپشت جریان به منبع استفاده می شود.

معنای دیگر ارت اتصال مستقیم به زمین می باشد. یکی از دلایل اتصال مدارهای قدرت به زمین افزایش ایمنی و مراقبت از دستگاه و افراد می باشد در این اتصال از سیم یا کابل ارت به کار گرفته می شود.

زمانی که ولتاژ بین مدار و زمین زیاد می شود کابل ارت با نرمال کردن سطح ولتاژ از آسیب دیدگی عایق مدار جلوگیری می کند. از دیگر وظایف سیم ارت جلوگیری از انتقال مواد قابل اشتعال و ایجاد الکتریسیته ساکن در زمان تعمیرات الکتریکی می باشد.

ارت در علم برق معنای متفاوتی دارد. در هواپیما ، کشتی و فضاپیما اتصال به زمین وجود ندارد ، بنابراین در این وسایل نقلیه ارت به معنای پتانسیل صفر می باشد.

سیستم ارتینگ به دلیل بالا بردن سطح ایمنی کار در مقوله های الکتریکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم از یک چاه و یک سیم متصل به آن ایجاد می شود. در مدار الکتریکی جریان های ورودی با کمک ارت به زمین منتقل می شود.

ما می توانیم برای محافظت از وسایل برقی ، صنعتی یا مخابراتی از یک رشته سیم برای انتقال برق به زمین استفاده کنیم ، با این کار در اصل یک سیستم ارتینگ تشکیل داده ایم.

سیم یا کابل ارت چه کاربردی دارد؟

در صورتی که هر کدام از سیم های فاز و نول به هر شکلی به بدنه دستگاه متصل شوند و در این شرایط مدار الکتریکی دچار نشت شود ، این نشتی با کمک سیستم ارتینگ به زمین منتقل می شود تا از برق گرفتگی یا آسیب دیدن وسیله ها جلوگیری شود.

در برخی موارد بدنه لوازم خانگی را به لوله های گاز ، آب و یا اسکلت ساختمان متصل می کنند که این کار باعث بروز برق گرفتگی شدیدی می شود. اگر سیم های فاز را به سیم ارت وصل شود ، باعث می شود جریان برق توسط فیوز مربوط به آن قطع شود همچنین با وصل کردن سیم های نول به سیستم ارت در صورتی که ارتینگ مجهز به فیوز محافظ جان باشد ، فیوز با بروز نشتی بالای ۳۰ آمپر جریان را به کلی قطع می کند.

سیم ارت و نول علی رغم شباهت ظاهری ، عملکرد کاملا متفاوتی دارند و هرگز نمی توان از یکی به عنوان جایگزین دیگری استفاده کرد.

امروزه استفاده سیستم ارتینگ بسیار رایج شده است. به طور مثال در سیستم مخابرات از کابل ارت برای رفع نویز به کار گرفته می شود همچنین استفاده از این سیستم در شبکه های توزیع و انتقال برق نقش کلیدی دارد که در صورت نبود آن این شبکه ها هیچ کاربردی نخواهند داشت.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *